Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miasta Ciechanów
Data wytworzenia: | 2016-10-06 10:20:03 |
---|---|
Redaktor: | Goszczyńska Anna |
Opis: | Modyfikacja treści strony |
![]() |
KARTA INFORMACYJNA |
ZKO.K8 Numer |
|
Obrona cywilna |
1 Edycja |
2016-02-25 Data edycji |
Obrona cywilna ma na celu ochronę ludności, zakładów pracy i urządzeń użyteczności publicznej, dóbr kultury, ratowanie i udzielanie pomocy poszkodowanym w czasie wojny oraz współdziałanie w zwalczaniu klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska oraz usuwaniu ich skutków.
Obowiązek obywateli w zakresie obrony cywilnej polega na:
Służbę w obronie cywilnej odbywa się w formacjach obrony cywilnej.
Służba w obronie cywilnej może być odbywana również w jednostkach organizacyjnych niebędących formacjami obrony cywilnej, określonych przez Radę Ministrów. Osoby podlegające obowiązkowi służby w obronie cywilnej mogą być zobowiązane w ramach tej służby do wykonywania prac niezbędnych dla potrzeb obrony cywilnej oraz do udziału w zwalczaniu klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska oraz usuwaniu ich skutków.
Zadania obrony cywilnej w czasie pokoju obejmują w szczególności:
Zadania obrony cywilnej w czasie wojny obejmują w szczególności:
Centralnym organem administracji rządowej w sprawach obrony cywilnej jest Szef Obrony Cywilnej Kraju. Szefa Obrony Cywilnej Kraju powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Szef Obrony Cywilnej Kraju podlega ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. Terenowymi organami obrony cywilnej są wojewodowie, starostowie, wójtowie lub burmistrzowie (prezydenci miast).
Formacje obrony cywilnej tworzą:
Formacje obrony cywilnej mogą tworzyć także pracodawcy.
Szefowie obrony cywilnej ustalają zadania i kontrolują ich realizację oraz koordynują i kierują działalnością w zakresie przygotowania i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej:
Za realizację zadań obrony cywilnej w zakładach pracy odpowiedzialni są ich właściciele lub kierownicy.
Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi przeznaczonymi do wykonywania zadań obrony cywilnej są formacje obrony cywilnej. Formacje obrony cywilnej składają się z oddziałów obrony cywilnej przeznaczonych do wykonywania zadań ogólnych lub specjalnych oraz innych jednostek tych formacji.
Formacje do zadań ogólnych są podstawowymi formacjami terenowymi oraz podstawowymi formacjami zakładowymi w zakładach nie stwarzających zagrożenia substancjami niebezpiecznymi, a także podstawowymi formacjami wspomagającymi formacje specjalistyczne w zakładach o dużym ryzyku wystąpienia zagrożeniem skażeniami.
Formacje do zadań ogólnych przeznaczone są do czynności pomocniczych wspierających wykonywanie zadań przez służby i formacje do zadań specjalistycznych oraz inne służby i instytucje:
a także do zadań nie wchodzących w zakres odpowiedzialności przez wyżej wymienione podmioty:
Ponadto do zadań formacji należy:
Formacje obrony cywilnej do zadań specjalnych winny być formacjami profesjonalnymi, w pełni wyposażonymi w natychmiastowej gotowości do działania zarówno w gotowości obronnej państwa czasu kryzysu, czasu wojny, a także w miarę możliwości w stałej gotowości obronnej państwa. Zaleca się, aby formacje obrony cywilnej do zadań specjalnych oprzeć w głównej mierze na Ochotniczych Strażach Pożarnych wchodzących w skład Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego i innych organizacjach pozarządowych, a także na specjalistycznych podmiotach komunalnych, takich jak służby wodno-kanalizacyjne, energetyczne, gazownicze, poprzez reklamowanie ich członków i w uzgodnieniu z administracją wojskową nadanie im przydziałów organizacyjno mobilizacyjnych do obrony cywilnej. Zaleca się, aby formacje obrony cywilnej w zakładach stwarzających zagrożenia substancjami niebezpiecznymi tworzyć jako formacje zakładowe przeznaczone do zadań specjalnych.
Ze względu na poziom organizacji formacji obrony cywilnej wyróżniamy:
Ramowe struktury organizacyjne, podstawowe zadania oraz wyposażenie w sprzęt, środki techniczne i materiały formacji obrony cywilnej określają "Wytyczne Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 3 marca 2014 r. w sprawie normatywów, w zakresie zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, uwzględnieniem ramowych struktur organizacyjnych i podstawowych zadań formacji obrony cywilnej”.
W czasie pokoju formacje obrony cywilnej nie są w pełni rozwinięte. Gotowość do działania będą osiągały sukcesywnie, z chwilą ogłoszenia wyższych stanów gotowości obronnej (w czasie od kilku do kilkunastu godzin). Czynności, obowiązki, harmonogramy i sposoby przeprowadzania tych operacji określają zarządzenia
i wytyczne Szefa Obrony Cywilnej Kraju.
Na podstawie „Zarządzenia Szefa Obrony Cywilnej Kraju nr 1/OC z dnia 5 maja
1994 r. w sprawie szczegółowych struktur organizacyjnych formacji obrony cywilnej, czasów osiągania gotowości do działania oraz ich zadań i wyposażenia” formacje obrony cywilnej ze względu na stopień gotowości do działania dzielą się na:
Do formacji obrony cywilnej o wyższym stopniu gotowości zalicza się wytypowane formacje:
Decyzję, która z formacja ratownictwa ogólnego lub do zadań specjalnych zostanie zaliczona do formacji o wyższym stopniu gotowości, podejmuje szef obrony cywilnej danej jednostki administracyjnej. Formacje nie zaliczone do formacji o wyższym stopniu gotowości pozostają formacjami o podstawowym stopniu gotowości. Formacje powołane w ramach Systemu Wykrywania i Alarmowania zaliczone są obligatoryjne, jako formacje o wyższym stopniu gotowości.
W stałej gotowości obronnej państwa formacje obrony cywilnej są zobowiązane do:
Formacje obrony cywilnej o wyższym stopniu gotowości są zobowiązane do utrzymywania nie mniej niż 50% stanów osobowych w gotowości do działania
w czasie 4 6 godzin od przekazania sygnału. Pełna gotowość do działania osiągają w rejonie rozwinięci przy ukompletowaniu składu w 90% w czasie 12 16 godzin.
Formacje obrony cywilnej osiągają pełną gotowość do działania przez rozwinięciew rejonach formowania, wydanie sprzętu i wyposażenia członkom formacji oraz osiągniecie gotowości do wykonywania określonych zadań w czasie:
Podstawowy sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej względem zakresu i warunków wykonania tych zadań określają „Wytyczne Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 3 marca 2014 r. w sprawie normatywów, w zakresie zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, z uwzględnieniem ramowych struktur organizacyjnych i podstawowych zadań formacji obrony cywilnej”:
http://www.ock.gov.pl/prawo/akty_urzedowe_szefa_ock
Normatywy określone w w/w wytycznych określają podstawowe potrzeby w zakresie wyposażenia formacji obrony cywilnej do realizacji zadań w czasie pokoju i stanowią standard wyposażenia organów i formacji obrony cywilnej niezbędny do wykonywania zadań obrony cywilnej w czasie wojny.
Szczegółowy zakres wyposażenia organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej określają tworzący te formacje.
Członkowie formacji obrony cywilnej opartych na potencjale osobowym służb ratowniczych i umundurowanych organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów wyposażonych w umundurowanie lub ubrania ochronne stosują ubiór (umundurowanie) przewidziane dla tych służb i organizacji. Organom i członkom formacji obrony cywilnej należy zapewnić oznakowanie międzynarodowym znakiem rozpoznawczym obrony cywilnej zgodnie ze wzorem określonym w Protokole Dodatkowym (Protokół I) do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. dotyczących ochrony ofiar międzynarodowych konfliktów zbrojnych.
Szczegółową organizację i sposób odbywania służby w obronie cywilnej określają art. 141 do art. 165 „Ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej” oraz „Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 września 2002 r. w sprawie odbywania służby w obronie cywilnej”.
Zasady organizacji i szkoleń z zakresu obrony cywilnej określają „Wytyczne Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 11 stycznia 2016 r. w sprawie zasad organizacji
i sposobu szkoleń z zakresu obrony cywilnej” oraz „Wytyczne Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 23 listopada 2012 w sprawie organizowania ćwiczeń obrony cywilnej”:
http://www.ock.gov.pl/prawo/akty_urzedowe_szefa_ock
Szkolenia z zakresu obrony cywilnej są ukierunkowane na osiągnięcie następujących celów:
Szkolenia są realizowane na szczeblu centralnym oraz terenowym (wojewódzkim, powiatowym, gminnym) i w zakładach pracy. Obowiązkowi szkoleń podlegają:
Organizatorami szkoleń są:
Dla każdej formacji obrony cywilnej opracowuje się plan działania formacji obrony cywilnej, który składa się z dwóch części: części opisowej i części graficznej.
W części opisowej planu uwzględnia się:
W części graficznej planu uwzględnia się:
Część graficzną planu opracowuje się:
Plan działania formacji opracowuje się w jednym egzemplarzu, podpisują go komendanci formacji, a zatwierdzają:
Sytuację na część graficzną planu nanosi się wykorzystując znaki operacyjne określone w „Decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji nr 13 z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie wprowadzenia do użytku „Zestawu zasadniczych umówionych znaków operacyjnych właściwych dla komórek organizacyjnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji” (Dz. Urz. Ministra SWiA nr 5)”:
http://e-dziennik.mswia.gov.pl/DUM_MSW/2008/5/DMSW2008_005.pdf